Marketing fabels

Marketingfabels

Frankwatching is de inspiratiebron geweest voor het schrijven van deze blog. Mensen weten vaak niet echt waar je mee bezig bent op een marketingafdeling: iets met filmpjes, tekstjes en wat data? Niets is minder waar, maar overal wordt over nagedacht. Niets is zonder reden en marketing met impact kost vaak een hoop geld, tijd en gezonde dosis energie. In deze blog lees je de voornaamste marketingfabels en worden ze voor je weerlegd. Marketing doet meer voor je dan je denkt én levert daadwerkelijk wat op!

Let’s go viral

Fabel nummer één is by far dat een bericht makkelijk viral gaat. ‘’Bedenk eens een viral post? Oh en graag vandaag nog!’’. Was het maar zo simpel. Met de duizenden, wellicht wel miljoenen, concurrenten kan je niet ‘’zomaar even’’ viral gaan. Je strijdt niet enkel met jouw directe concurrenten, maar ook met andere organisaties die in de spotlights willen treden. Het publiek wordt steeds kritischer en niet elke post slaat aan. Daarnaast kan viral verschillende betekenissen hebben. Wanneer vind jij dat je content viral gaat? Wanneer je honderd likes hebt, duizend of tienduizend? Of moet de content juist gezien zijn door miljoenen? Viral betekent dat iets zich snel verspreid via het internet, hieraan zijn geen harde cijfers verbonden. Dus wat betekent viral nou echt voor jouw organisatie? Is dit een toffe tiktok die lekker gaat (Hey Marco), of de perfecte kandidaat vinden met een e-mailcampagne?

Mailing all the way

E-mailmarketing is een vak apart en hoort zeker bij marketing. Een mailing naar het hele kandidatenbestand is dan ook niet binnen een uurtje opgezet. Dit denken de meesten helaas wel. Ten eerste is je e-mail niet zomaar gemaakt: denk aan tekst, juiste doorverwijzingen en linkjes, passende afbeeldingen etc. Ten tweede kost het veel meer tijd om de campagne achter de mailing op te zetten. Je wilt de mailing immers naar de juiste mensen sturen. Marketing doet dit natuurlijk met liefde, het is immers ons werk.

Kant en klare presentatie

Fabel nummer drie: de welbekende presentaties. Het vakgebied van marketing is ontzettend breed en divers. Vaak ook nog eens van alle markten thuis. Maar dit betekent niet dat marketing daadwerkelijk alles doet. Een basis presentatie hoort zeker bij het takenpakket, maar om deze daadwerkelijk in te vullen met informatie en kennis voor een eigen klant of prospect? Nee, dat gaat lukt net niet. Hierin is samenwerking ontzettend belangrijk en kan de presentatie wel samen gemaakt worden. Tot slot kan marketing zeker de final check voor je doen.

Schrijf jij eventjes wat leuks?

Content is een groot onderdeel van marketing en daar hoort teksten schrijven bij. Het is echter een fabel dat marketing enkel de hele dag door tekstjes schrijft. Er zijn veel meer zaken waar een marketingafdeling zich mee bezighoudt. Tekstschrijven is wel iets wat je moet liggen, maar een persoonlijke post voor een ander schrijven, is toch altijd wel lastig. Wanneer je iets op een platform als LinkedIn post, wil je toch dat het een persoonlijk bericht is. Dus ja, marketing wil je zeker altijd helpen, maar het moet jouw tekst zijn en blijven. Vraag vooral om advies en richtlijnen en dan kan je er met marketing altijd iets moois van maken.

Leads, leads en nog meer leads

Net zoals iets niet zomaar viral gaat, bedenk je ook niet zomaar een campagne waar automatisch ‘’veel’’ leads uitkomen. Van tevoren kan alles nog zo goed uitgedacht zijn, maar in de praktijk loopt dit vaak toch anders. Een campagne kan je enkel optimaliseren en bijsturen waar nodig. Er bestaat geen gouden recept voor een succesvolle campagne (laat je deze fabel dus ook nooit aansmeren ;)). Het kost simpelweg veel tijd (en een goede marketeer) om een campagne te blijven optimaliseren en er daadwerkelijk iets waardevols uit te halen.

Publicatiedatum: 08 maart 2023