Pochen met je successen en een gênant bijbaantje verbloemen: een strak cv is de weg naar succes. Of toch niet?
Een geprint A4’tje met een charmante foto en een gevulde lijst met werkervaring - wij hebben er allemaal wel eens één in elkaar geflanst. Toch vinden veel bedrijven dit anno 2018 wat ouderwets. Successen uit het verleden zijn tenslotte geen garantie voor de toekomst. Maar hoe presenteer jij jezelf op een andere manier aan een bedrijf?
Potje Fortnite
Een Frans marketingbedrijf heeft een primeur op sollicitatiegebied. Kandidaten komen niet op gesprek, maar worden ondervraagd tijdens een potje van de populaire game Fortnite. Kandidaten hoeven dus geen cv op te sturen, maar krijgen spelende wijs een vragenvuur of zij bij het bedrijf passen.
Algoritme beoordeelt jou
Steeds vaker wordt direct gekeken naar de persoon: wat zijn jouw ambities, ben je gedreven? Bedrijven voeren direct gesprek op kantoor of gebruiken nieuwe ontwikkelingen zoals een webcam. Eén van deze ontwikkelingen is Hirevue. Hirevue is een videosollicitatiedienst die ervoor zorgt dat je een video kunt opnemen via jouw computer of telefoon en beoordeelt de opgenomen video’s op woordkeus, stemklank en ‘micro-expressies’. De software van Hirevue splitst de videosollicitaties uit in tienduizenden minuscule observaties, plakt daar een score op en vergelijkt die met de scores van vijf miljoen eerdere videosollicitanten. Wie het best scoort, krijgt de baan.
Wat vind jij? Blijven werken aan je cv of aan het werk zonder cv?
Publicatiedatum: 21 augustus 2018