Guerrilla marketing voor recruitment

Guerrilla marketing voor recruitment

Herken je dat moment wanneer je een kamer binnenloopt en er staan vrienden en familie, speciaal voor jou. Je bent jarig, er is een verrassingsfeest voor je georganiseerd en je bent overrompeld. Zelf ben ik er dol op om verrast te worden, maar nog leuker vind ik het om mensen te verrassen. Vaak kan dit al met een kleinigheidje. In deze blog leg ik je uit wat guerrilla marketing, ofwel verrassingsmarketing, precies is en hoe we dit bij VNOM doen!

Opvallend, origineel en een tikkeltje gewaagd. Waarschijnlijk heb je het zelf vast al een keer gezien, of zelf een keer mee te maken gehad. Guerrilla marketing verrast, onderscheid en valt op. Maar wat is het precies? Waarom zou je het inzetten en wat levert het je op?

Wat is guerrilla marketing?
De term guerrilla marketing is afgeleid van de guerrilla oorlogstactiek. Dit is een manier van oorlog voeren waarbij kleinere, mobiele en soms civiele militaire troepen onregelmatige aanvallen uitvoeren in vijandige gebieden. Binnen guerrilla marketing laten we het stukje oorlogsvoering (gelukkig) achterwege., De focus ligt op de verrassings- en hinderlaag elementen die worden toegepast om een gedenkwaardige (marketing) ervaring met een merk te creëren.

Met een guerrilla-actie proberen bedrijven in een korte tijd zoveel mogelijk aandacht en publiciteit te krijgen. Kenmerkend is het onverwachte en verrassende aspect in combinatie met interactie van de toeschouwers. Wanneer de doelgroep op het juiste moment verrast wordt, zullen zij het bedrijf en de guerrilla stunt niet snel vergeten. Een merk krijgt een speciaal plekje in de gedachte van de doelgroep. Mits het goed wordt uitgevoerd. Zulke leuke acties noemt men vaak ludiek en doen het goed op social media, ze gaan viraal! Dit gaat ook nog eens gepaard mond-tot-mondreclame naar familie en vrienden. Wanneer guerrilla marketing goed wordt uitgevoerd én succesvol is, zijn de resultaten beter dan die van een langdurige televisiecampagne.

Waarom guerrilla marketing
Guerrilla acties hebben een aantal voordelen waardoor het een aantrekkelijke manier van marketing is. Indien goed uitgevoerd, kan het relatief goedkoop, verhoog je de geloofwaardigheid van je organisatie en word jouw doelgroep enthousiast. Daarnaast ben je onderscheidend en wordt je onthouden. Je hebt een plekje bemachtigd in het referentiekader van je doelgroep. Dat is precies hetgeen dat je wilt bereiken.. Daarnaast zorg je met guerrilla marketing immers voor entertainment.

VNOM en guerrilla marketing
Bij VNOM hebben wij veel externe collega’s die door heel Nederland aan het werk zijn. Wij verassen ze regelmatig met een onverwachts bezoek. Zo brachten we eerder muffins, donuts en ijsjes. Maar waarom is dit nou zo succesvol? Door langs te gaan op de verschillende projecten ontmoeten wij ook nieuwe mensen. Zij komen dan ook in aanraking met VNOM en krijgen natuurlijk ook een ijsje, muffen of donut. Door zo’n event zullen zij VNOM onthouden en wellicht vertellen ze het aan hun collega’s, vrienden en familie. ’In het beste geval delen ze de cupcake op social media. Zo leren meer mensen VNOM kennen en zijn ze eerder geneigd om bij het kiezen van een nieuwe job aan VNOM te denken. Want wie wilt er geen werkgever die ijsjes komt brengen wanneer het snikheet is?

Hoe voer je zelf een guerrilla stunt uit?
Bij guerrilla marketing is het belangrijke dat de stunt of actie onthouden wordt, daarom wil je iets origineels doen. Door middel van een brainstorm sessie samen met je team kom je op de leukste ideeën. Een guerrilla stunt kost wel tijd en voorbereiding. Zorg dat je op tijd begint en een goede planning maakt.

Een aantal toffe voorbeelden
De Miele Powerwash op Lowlands 2017
We kennen allemaal Miele wel toch? Het bedrijf staat bekend om zijn apparatuur maar vooral de wasmachines. Het bedrijf organiseerde een super toffe guerrilla stunt tijdens Lowlands. Die wasmachines? Die vergeet je niet meer.


Televisiezender TNT lancering
Om de nieuwe televisiezender TNT te lanceren werd er een grote rode knop in het midden van het plein gezet met de tekst: “Push to add drama”. Wat er gebeurde wanneer er op de knop werd geklikt? Dat moet je zelf maar bekijken!


Publicatiedatum: 20 juli 2022