Appen vs. bellen: wat wil jouw doelgroep?

Appen vs. bellen: wat wil jouw doelgroep?

‘’Hey, ik sta voor je deur, ben je ready?’’. Via een appje laten weten dat je er bent. Waar je voorheen zou hebben gebeld, of zelfs hebben aangebeld, verstuurt de jongere generatie een appje. Appen gaat soms een stuk sneller dan bellen. Vaak heeft de jongere generatie (15-25 jaar) niet eens zin om te bellen en hebben ze liever appcontact. Maar geldt dit alleen voor de jongeren? Of zijn er meer generaties die liever appen dan bellen?

Er zijn online verschillende artikelen te lezen die schrijven dat bellen beter is dan een whatsappje sturen. Wanneer je belt, kan je een gevoel overbrengen en gevoel bij een ander peilen. Er is minder kans op miscommunicatie doordat je jezelf makkelijker kan verduidelijken. Men beschrijft het als een stuk persoonlijker en een stuk minder ingewikkeld. Maar is het bovenstaande echt waar? Wij zijn van mening dat er voor iedereen andere regels gelden.

De jongere generatie
Volgens een artikel op NOS appt de jongere generatie liever dan dat zij een telefoontje plegen. Ze hebben zogeheten belangst. Het is voor hen makkelijker om een berichtje te sturen dan de telefoon op te nemen en een gesprek aan te gaan. Met een appje kan je immers reageren wanneer je wilt en die vrijheid bevalt hen wel. Ze hebben tegenwoordig zoveel mogelijkheden om een ietwat ongemakkelijk telefoongesprek uit de weg te gaan. Dus waarom zouden ze?

Waarom een appje ook werkt én niet alleen voor de jongeren
Voor bellen moet je tijd maken en tijd is tegenwoordig een zeldzaam goed. De meeste mensen zijn druk in de weer. Vooral voor de arbeidsmarkt. Mensen hebben een baan en het is niet altijd wenselijk dat zij bellen onder werktijd. Een operator die een machine moet bedienen, kan niet even zijn telefoon opnemen. Daarom kan een appje op zo’n moment juist goed werken. Dan kan hij/zij reageren wanneer die tijd heeft. Op die manier kan je met een kandidaat meedenken wanneer het bellen wel schikt.

Bellen nog steeds van belang, maar geen noodzaak
Begrijp ons niet verkeerd. We zijn van mening dat bellen nog steeds werkt en belangrijk is. Alleen is de beller tegenwoordig niet meer per se sneller. Een berichtje van te voren kan verduidelijking scheppen en rust creëren voor het daadwerkelijke belletje en zorgen voor een goed gesprek. Dit geldt voor jongeren, maar net zo goed voor ouderen. Daarnaast blijft het mensenwerk en heb je mensenkennis nodig. Iedereen heeft andere behoefte wat betreft communicatie. Appen op de arbeidsmarkt wordt steeds normaler en wij vinden het dan ook noodzakelijk om dit op te nemen in het recruitmentproces. Dit is onze manier om mee te denken met de behoefte van kandidaten en onze externe collega’s.

Publicatiedatum: 24 oktober 2022