1. Plan je werkdagen realistisch in
Zorg ervoor dat je realistisch blijft in de hoeveelheid aan werkzaamheden die je op een dag doet. Constant achter de feiten aan lopen werkt erg demotiverend. Je hebt het gevoel of je niet hard genoeg werkt en je geen van je taken af krijgt. Zo verlies je al snel de motivatie. Zorg dus om dit tegen te gaan. Gemiddeld genomen werken de meeste mensen maximaal 8 uur per dag. Onze werkzaamheden moeten wij dan ook in deze tijdspanne inplannen. Velen hebben hierbij moeite om een juiste inschatting van de werkzaamheden te maken. Hieruit voortvloeiend komen ellenlange to-do lijsten die bij voorbaat al gedoemd zijn om te falen. Bedenk van te voren welke taken prioriteit hebben en neem hier dan ook goed te tijd voor. Gebruik eventueel een planningstool of time-management tool als je hier zelf problemen mee hebt.
2. Stem je werk af op je eigen ritme
Naast dat het van belang is om de werkzaamheden per dag goed af te stemmen is het ook bevorderlijk om de werkzaamheden per moment van de dag in te plannen. Elk persoon heeft een eigen manier van werken en een werkritme. Zo voelen sommige mensen er zich beter bij om in de ochtend de zwaardere taken af te ronden, terwijl anderen juist deze taken liever na de lunch of aan het einde van de middag doen. Stem jouw planning dan ook af met jouw eigen ritme. Plan de zwaardere of intensievere taken juist op de momenten dat je wat energieker bent of meer concentratie hebt. Zo kosten deze minder moeite dan op andere momenten en is er een grotere kans dat je ze zonder al te veel tegenzin toch goed afrondt!
3. Neem korte pauzes
Tegenover presteren, knallen en keihard werken moet ook rust en ontspanning staan. Het ene gaat niet goed samen zonder het andere. Neem korte pauzes om je hoofd wat rust te gunnen en je lichaam wat beweging te geven. Het gaat hier niet om een middagdutje of een hardloopsessie, maar om een momentje van rust. Dit zou je al kunnen doen door rustig en bewust koffie te halen in plaats van haastig naar het koffie-apparaat te rennen. Ga even bij het raam staan en staar een minuutje naar buiten. Zorg dat je even ont-stresst. Je zal merken dat je erna weer fris aan de slag kan.
4. Beloon jezelf
Sommige taken zijn gewoon echt niet leuk. Maak het minder erg door hier een beloning aan te stellen. Zet een wekker voor de komende twee uur (of zolang nodig is voor de taak) en beloon jezelf erna met iets waar jij gelukkig van wordt. Zeg tegen jezelf dat je dan een rondje kan lopen, dat kopje cappuccino op je gemak kan drinken of even een praatje met je collega kan maken. Het maakt in principe niet uit wat het is, zolang het maar als motivatie voor jou werkt! De motivatie om de taak uit te voeren is ver te zoeken, dus zorg dat je dan iets hebt wat jou wél motiveert!
5. Stel (persoonlijke) doelen
Het stellen van persoonlijke doelen is een goede manier om jou te motiveren op momenten dat je de concentratie en inspiratie even niet kan vinden. Doelen geven jou namelijk letterlijk een reden om de werkzaamheden uit te voeren. Je moet taak X uitvoeren om bij Y uit te komen. Wat hierbij kan helpen is om een bepaalde beloning aan het doel te hangen. Zo kan je bijvoorbeeld een bonus krijgen bij het doel om deze maand jouw prestaties met 10% te verbeteren t.o.v. de vorige maand. Of dat je een bepaalde cursus moet halen binnen een bepaalde periode waardoor je je werkzaamheden makkelijker kunt uitvoeren. Ook hier geldt: zoek een externe motivator om de werkzaamheden interessanter te maken!
Publicatiedatum: 03 juli 2017